Een Mobipunt voor Maaseik graag

We hebben er weer een nieuwe online tool bij. De Mobiscore berekent de afstand van jouw huis naar verschillende voorzieningen en houdt daarbij rekening met de verplaatsingen. Op zich zou dat moeten betekenen, dat wie in een stedelijk gebied woont, een gunstigere score krijgt.

Mobiscore Maaseik

Niet zo voor Maaseik. Het hart van onze gemeente scoort weliswaar het beste maar nog ondermaats. Ter vergelijking. Het adres van het stadhuis op de Markt krijgt een magere 5.8. Het stadhuis van Genk krijgt een dikke 8.0. En dat heeft alles te maken met de nabijheid van het station in Genk.

De lancering van die nieuwe tool – waarvan de score hier en daar al opduikt bij websites rond onroerend goed – deed creatieve duizendpoot en Maaseikenaar Patrick van Horne in zijn pen kruipen. Zijn open brief met betrekking tot de gebrekkige ontsluiting van Limburg in het algemeen en Maaseik in het bijzonder, werd opgepikt door het Belang van Limburg.

Dat op zijn beurt ontging burgemeester Johan Tollenaere niet. Hij reageerde via Facebook en verwees naar de ontsluiting van Maaseik via het busje dat in Maaseik stopt vanuit Nederland en de oprit naar de A2 in Roosteren. Hij besluit met een oproep aan de Maaslandse parlementsleden.

Johan Tollenaere Facebook

Op zich een terechte oproep, alleen volgt die na iedere verkiezing en telkens raken we geen stap verder. De plannen voor de A24 dateren van de tijd dat ik op de humaniora zat en er is nog altijd geen Noord-Zuidverbinding. Het Spartacusplan is meer dan 10 jaar oud en er ligt nog geen enkel spoor. Mijn eerste rit met het openbaar vervoer naar de hoofdstad, deed ik 45 jaar geleden. Ze is ondertussen alleen duurder geworden … niet sneller. En op sommige plaatsen in Limburg, ben ik sneller met de fiets dan met de bus. Zelfs als ik niet elektrisch rijd.

Om maar te zeggen dat de oproep van onze nieuwe burgemeester nobel is maar ook een zwaktebod.

Graag een Mobipunt

We kunnen er immers zelf iets doen. Door te kiezen voor een Mobipunt in Maaseik.

Een knooppunt waar we verschillende vervoerswijzen samenbrengen op stadsniveau. Een parkeerplaats voor autodelen, een grote auto- en fietsparking, deelfietsen, stopplaats voor taxi en belbus, laadpaal voor elektrische voertuigen … locatie en aanleiding zijn er al.

De inrichting van stopplaatsen voor De Lijn aan de voorkant van het cultuurcentrum, vormen de ideale gelegenheid tot integratie van een Mobipunt. Het maakt inwoners mobieler, versterkt de hegemonie van Maaseik t.o.v. de buurgemeenten, draagt bij tot duurzaamheid en het kan de horeca en het aanbod van Achter Olmen ondersteunen … zeker als men de bibliotheek onderbrengt in een gerenoveerd cultuurcentrum.